نشست تخصصی آنلاین هفته فناوری ایران توسط رایتون برگزار گردید

رویداد آنلاین هفته فناوری ایران (اختصاصی حوزه نرم افزار و اینترنت اشیاء) از تاریخ 19 الی 30 بهمن ماه (به مدت 8 روز کاری) بین 44 شرکت‌ دانش بنیان و خلاق ایرانی در حوزه‌های تخصصی نرم افزار و اینترنت اشیاء و 90 شرکت و سرمایه گذار خارجی با هدف شناسایی همکار تجاری یا جذب سرمایه توسط شرکت rhyton برگزار شد.
در این رویداد طی 8 روز، جمعا 382 جلسه تخصصی برگزار شد.
با توجه به شرایط خاص اقتصادی حاکم بر جهان ناشی از همه گیری ویروس COVID-19، نشست تجاری هفته فناوری ایران به صورت مجازی برنامه‌ریزی شد.

دو وبینار معرفی رویداد جهت افرادی که علاقمندی اولیه را نشان داده بودند برگزار شد. طی این دو وبینار که جمعا 80 شرکت حضور داشتند، جزییات نشست تشریح شد و به سوال‌ها و ابهام‌های شرکت‌ها پاسخ داده شد.

جمعا 44 شرکت ثبت نام قطعی نمودند. از این تعداد 34 شرکت دانش بنیان و 10 شرکت خلاق یا فناور بودند.
با شرکت‌های ایرانی جمعا 40 جلسه برگزار شد. طی این جلسه‌ها سعی شد دو هدف محقق شود:
الف – شناخت دقیق محصول / خدمت شرکت، جهت تناظریابی بهتر
ب – پیشنهاد استراتژی عرضه محصول / خدمت هر شرکت در نشست

پس از شناسایی وضعیت اولیه شرکت‌ها کمپ فشرده آماده سازی شکل گرفت. طی این فرایند سعی شد مرحله به مرحله نواقص هر شرکت ارزیابی شود. سپس تلاش شد تا با همراهی شرکت‌ها هریک از موارد مرتفع گردد.
جهت آشنایی شرکت‌ها با چگونگی ارایه حرفه‌ای یک کارگاه آموزشی ضبط شد و در اختیار شرکت ها قرار گرفت. در این کارگاه، دکتر عماد قائنی بایدهای ارایه حرفه‌ای را شرح داده است.

برای دیدن این وبینار به ادرس https://aparat.com/v/sH5MQ مراجعه نمایید.

در آخرین مرحله، پیش از رویداد در یک جلسه 12 ساعته تحت عنوان Demo Day، هر شرکت محتوای خود را برای تیم توانمند ساز رایتون و نیز سایر شرکت‌ها ارایه نمودند تا هر شرکت ضمن بررسی نهایی و عیب یابی احتمالی، تجربیات خود را در اختیار سایر شرکت‌ها نیز قرار دهد.
برای آماده سازی شرکت‌ها سه کارگاه آموزشی آنلاین نیز برگزار شد. دو کارگاه اول در جهت آماده سازی بیشتر شرکت‌ها جهت جذب سرمایه و کارگاه آخر جهت آماده سازی جذب شریک تجاری برگزار شد.

برای دیدن این وبینار به ادرس https://www.aparat.com/v/hLWmZ مراجعه نمایید.

 

برای دیدن این وبینار به ادرس https://aparat.com/v/rJ70V مراجعه نمایید.

برای دیدن این وبینار به ادرس https://www.aparat.com/v/1dVl9 مراجعه نمایید.

برای معرفی بهتر محصولات ایرانی، نمایشگاه مجازی محصولات ایرانی شامل 70 فرصت تعریف شد.

 

تناظریابی که تقریبا از یک هفته پس از آغاز کمپ آغاز شد، در ابتدا سایتی تخصصی برای این نشست طراحی و تولید شد. این سایت ضمن ثبت نام از طرف‌های خارجی اطلاعات لازم برای دسترسی به نشست را در اختیار شرکت کنندگان قرار می‌داد.
در مرحله بعد تناظریابی در کشور های هدف آغاز گردید تمرکز اصلی نشست بر سه قاره آفریقا، اروپا و آسیا بود که از نظر اختلاف زمانی حضور آن‌ها در نشست مقدور بود.
دشوارترین قسمت این مرحله از رویداد، مذاکره با شرکت‌های معتبر در کشورهای هدف بود.
نتیجه تناظریابی، شناسایی و اظهار تمایل 190 شرکت غیر ایرانی بود که پس از پالایش شرکت‌ها به مرور برای دو مرحله نشست، 90 شرکت وارد نشست شدند.
از مجموع 90 شرکت 83 شرکت برای مذاکره پارتنریابی و 7 شرکت مهمان نیز به عنوان سرمایه گذار حضور یافتند

 

شرکت‌ها از 4 قاره و از 37 کشور جهان حضور یافته بودند.

 

در مرحله آخر، با بخشی از شرکت‌های خارجی جلسات یک به یک تشکیل شد تا این شرکت‌ها نسبت به موضوع نشست و نحوه تعامل با آن توجیه باشند.
نهایتا پرتال تناظریابی اختصاصی رایتون، برای برنامه‌ریزی بهتر هرکدام از شرکت‌ها و امکان تعامل، تغییر جلسه‌ها و تنظیم جلسه بیشتر در اختیار شرکت‌ها قرار گرفت. این پرتال اختصاصا برای رویدادهای رایتون تولید شده است.

 

مراسم افتتاحیه ساعت 9 صبح روز 19 بهمن ماه با حضور 60 مهمان آغاز شد.
در این مراسم پس از تلاوت قران و پخش سرود ملی ایران، مسعود حسنی مدیر عامل شرکت توسعه صادرات و تبادل فناوری ریتون به ارایه جزییات نشست پرداخت. وی جزییات اجرای برنامه و چگونگی مراحل پیشین را تشریح نمود.


سرکار خانم دکتر شاوردی، به نمایندگی از صندوق نوآوری و شکوفایی گزارش آماری نشست را ارایه نمودند و همیچنین چهارچوب حمایتی شرکت‌های دانش بنیان را نیز تشریح نمودند.
جناب آقای دکتر محمدی به نمایندگی از معاونت علمی و فناوری و به عنوان دبیر ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی به تشریح رویکرد معاونت علمی از حمایت از شرکت‌های ایرانی در حوزه فناوری اطلاعات و دیجیتال پرداختند

 

در ادامه جناب آقای مالک سعیدی، به نمایندگی از کریدور صادرات و تبادل فناوری حمایت‌ها و خدمات این حوزه را تشریح نمودند

 

این رویداد برای نخستین بار در 10 محدوده زمانی مختلف برگزار شد که موجب شد هماهنگی با شرکت‌های مقابل برای جلسات متناسب با ساعات کاری تفاوت زیادی داشته باشد
طراحی نشست برای 5 روز از 19 تا 23 بهمن طراحی شده بود که با توجه به درخواست بسیار زیاد شرکت‌ها، تصمیم گرفته شد دور دوم نشست نیز به مدت 3 روز بلافاصله در هفته بعد از آن از 28 تا 30 بهمن برگزار شود.
روزانه امکان برگزاری 108 جلسه وجود داشت تا هیچ شرکتی مشکل فضای خالی برای جلسه را احساس نکند.
در دور دوم در هر روز امکان برگزاری 54 جلسه پیش بینی شده بود

 

در نشست جاری طراحی به اینگونه بود که شرکت‌ها امکان برگزاری جلسه مستقیم با سرمایه گذار را در جلسات یک ساعته داشتند
اولین Pitch Day در تاریخ‌های 22 و 23 بهمن ماه با یک سرمایه گذار مالزی به نام Precession Capital برگزار شد.

 

دومین ارایه اختصاصی به سرمایه گذار در تاریخ‌های 1 و 2 اسفند ماه برای شرکت سرمایه گذاری Founder Institute اماراتی برگزار شد.

 

بیشترین استقبال در آسیای جنوب شرقی، خاورمیانه و آفریقا وجود دارد و شرکت‌های ایرانی بیشترین فرصت را در این بخش‌ها می‌بینند.
از آنجا که بیشترین سهم موفقیت شرکت‌های ایرانی نیز در همین بازارها بوده است لزوم تمرکز بیشتر بر این بازارها نمایان می‌شود.
از بین 40 شرکتی که به صورت فعال در جلسه‌ها حضور داشتند، 13 شرکت به صورت غیر رسمی یا رسمی اعلام نمودند که با طرف مقابل برای شروع همکاری به توافق رسیده‌اند. که مجموع موارد موفق احتمالا عددی بین 13 تا 30 می‌باشد
21 شرکت در نشست جاری، تمایل برای جذب سرمایه را اعلام نمودند. از این بین به نظر می‌رسد 2 شرکت مذاکره با سرمایه گذار برای جزییات سرمایه گذاری را با موفقیت شروع کرده‌اند و طرح 8 شرکت نیز مورد پسند سرمایه گذار واقع شده است و مراحل تبادل اطلاعات تکمیلی و جلسات بیشتر در حال اجرا است.
تمرکز بیشتر در این عرصه می‌تواند ظرفیت‌های جدیدی را به تجارت صنایع ICT و IoT بیافزاید. در نهایت این امر با حرکتی برنامه ریزی شده و تداوم حضور می‌تواند ضمن احیای بسترهای جدید، توسعه همکاری‌های دوجانبه در سایر صنایع را نیز به ارمغان آورد و زمینه ساز ایجاد سهم پایدار برای شرکت‌های توانمند ایرانی در بازارهای بین المللی شود.

لینک وبسایت نشست هفته فناوری ایران https://events.rhyton.de/irtech2021