نشست تخصصی ایران اوراسیا برگزار شد

رویداد آنلاین ایران اوراسیا (اختصاصی حوزه نرم افزار و اینترنت اشیاء) از تاریخ 4 تا 7 خرداد ماه (به مدت 4 روز کاری) بین 18 شرکت‌ دانش بنیان و خلاق ایرانی در حوزه‌های تخصصی نرم افزار و 40 شرکت خارجی از کشورهای روسیه، ارمنستان، قرقیزستان، قزاقستان و بلاروس با هدف شناسایی همکار تجاری برگزار شد.
در این رویداد طی 4 روز، جمعا 100 جلسه تخصصی برگزار شد.
با توجه به شرایط خاص اقتصادی حاکم بر جهان ناشی از همه گیری ویروس COVID-19 و تجربه نشست‌های موفق آنلاین، نشست تجاری ایران اوراسیا به صورت مجازی برنامه‌ریزی شد
با توجه به محدودیت تعداد شرکت‌های تحت حمایت معاونت علمی و فناوری جمعا از 18 شرکت، ثبت نام قطعی به عمل آمد.
در مرحله اول، با شرکت‌های ایرانی جمعا 19 جلسه برگزار شد

پس از شناسایی وضعیت اولیه شرکت‌ها کمپ فشرده آماده سازی شکل گرفت. طی این فرایند سعی شد مرحله به مرحله نواقص هر شرکت ارزیابی شود. سپس تلاش شد تا با همراهی شرکت‌ها هریک از موارد مرتفع گردد
جهت آشنایی شرکت‌ها با چگونگی ارایه حرفه‌ای یک کارگاه آموزشی به صورت اختصاصی برای شرکت ها برگزار شد. در این کارگاه دکتر عماد قائنی مدیر عامل شرکت ایلیا به تشریح موارد مورد نیاز شرکت ها در زمینه آماده سازی محتوا پرداخت.

کارگاه مذاکره حرفه‌ای برای جذب پارتنر تجاری جهت آشنایی بیشتر شرکت‌ها با فرایند جذب شریک تجاری طراحی شد و با استقبال خوب شرکت ها نیز مواجه شد. در این کارگاه مسعود حسنی (مدیر عامل) از توسعه صادرات و تبادل فناوری ریتون به تشریح بایدهای مذاکره تجاری و چرخه انجام مذاکره برای جذب همکار تجاری پرداختند

فیلم این کارگاه در آدرس زیر در دسترس است:
https://www.aparat.com/v/XgVtI

با توجه به اینکه روسیه یکی از بازارهای اصلی هدف از نشست جاری بود و تقریبا نیمی از شرکت کنندگان از این کشور حضور یافته بودند، کارگاهی جهت آشنایی شرکت‌ها با بازار فناوری اطلاعات کشور روسیه با همکاری ”مرکز تحول و پیسرفت ریاست جمهوری“ برگزار شد.
کارگاه آشنایی با بازار فناوری اطلاعات روسیه توسط جناب آقای محمد مهدی کلانتر، مدیر گروه نمایندگی‌های مرکز تحول و پیشرفت و جناب آقای دکتر مجید رضایی کارشناس تخصصی روسیه این مرکز به مدت 3 ساعت برگزار شد و با استقبال بسیار خوب شرکت‌ها مواجه شد.

فیلم ذخیره شده این کارگاه در آدرس زیر در دسترس است:
https://www.aparat.com/v/0qsnj

برای معرفی بهتر محصولات ایرانی، نمایشگاه مجازی محصولات ایرانی شامل 30 فرصت تعریف شد.

در مرحله تناظریابی متناسب با شناختی که از محصولات و خدمات شرکت‌های ایرانی به دست آمده بود اقدام به تناظریابی در کشورهای هدف گردید. تمرکز اصلی نشست بر پنج کشور حوزه اوراسیا یعنی روسیه، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس بود که از نظر اختلاف زمانی حضور آن‌ها در نشست مقدور بود.
نتیجه تناظریابی، شناسایی و اظهار تمایل 60 شرکت غیر ایرانی بود که پس از پالایش شرکت‌ها به مرور برای دو مرحله نشست، 40 شرکت وارد نشست شدند.
با توجه به توزیع جغرافیایی، در تصویر زیر تقسیم بندی شرکت‌ها بر اساس منطقه مشخص شده است:

در مرحله آخر، با بخشی از شرکت‌های خارجی جلسات یک به یک تشکیل شد تا این شرکت‌ها نسبت به موضوع نشست و نحوه تعامل با آن توجیه باشند.
نهایتا پرتال تناظریابی اختصاصی رایتون، برای برنامه‌ریزی بهتر هرکدام از شرکت‌ها و امکان تعامل، تغییر جلسه‌ها و تنظیم جلسه بیشتر در اختیار شرکت‌ها قرار گرفت. این پرتال اختصاصا برای رویدادهای رایتون تولید شده است.
طراحی نشست برای 4 روز از سه شنبه تا جمعه مصادف با 4 تا 7 خرداد 1400 صورت گرفت.
در این رویداد طی 4 روز، جمعا 100 جلسه تخصصی برگزار شد.

از بین 18 شرکتی که به صورت فعال در جلسه‌ها حضور داشتند، 7 شرکت به صورت غیر رسمی یا رسمی اعلام نمودند که با طرف مقابل برای شروع همکاری به توافق رسیده‌اند. که بر اساس تجربه، مجموع موارد موفق احتمالا عددی بین 7 تا 10 می‌باشد.
عمده این شرکت‌ها با مبادله NDA و MOU مذاکرات رسمی خود با این شرکت‌ها را آغاز کردند.
4 شرکت نیز به تفاهم اولیه برای همکاری رسیدند که هنوز در مرحله ارزیابی متقابل هستند.
نشست ایران اوراسیا، با حمایت مادی و معنوی ”معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری“ و ”وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات“ و پشتیبانی ”سازمان فناوری اطلاعات ایران“ و ”ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی“ و ”مرکز تحول و پیشرفت ریاست جمهوری“ و با تلاش شبانه روزی دو ماهه تیمی 12 نفره از شرکت ”توسعه صادرات و تبادل فناوری ریتون“ برنامه ریزی و اجرا شد.
اثر بخشی این نشست بدون همکاری شرکت‌های ایرانی حاضر در نشست و اجرای برنامه‌های آماده سازی آن‌ها مقدور نبود که با انگیزه زیاد و تلاش بسیار زیادِ تک تک شرکت‌ها، این مهم محقق گردید.

ادرس وبسایت نشست ایران اوراسیا events.rhyton.de/irtech2021