رویداد حضوری ایروان 2021 در حوزه تخصصی برنامه نویسی سفارشی برگزار گردید

رویداد حضوری ایروان 2021 در تاریخ سه شنبه 8 تیر ماه با حضور 10 شرکت منتخب ایرانی و 30 شرکت منتخب ارمنی در حوزه تخصصی برنامه نویسی سفارشی توسط ریتون برگزار شد.
در این رویداد طی نیم روز، جمعا 100 جلسه تخصصی برگزار شد.
با توجه به برنامه معاونت علمی جهت اعزام یک هیئت تجاری به کشور ارمنستان در تاریخ 6 تا 11 تیرماه و بررسی بازخورد نشست ایران اوراسیا، تصمیم بر آن شد به صورت خاص برنامه‌ای جهت حضور موثرتر شرکت‌های حوزه نرم افزار در این نشست پیش بینی شود.
با بررسی انجام شده، حوزه برنامه نویسی سفارشی در کشورهای ارمنستان پر فرصت‌ترین زیرشاخه حوزه نرم افزار شناخته شد
همانطور که در آمارها دیده می‌شود تقریبا نیمی از سازمان های ارمنستان در حوزه برنامه نویسی سفارشی فعال هستند.
به لحاظ اندازه شرکت، حدودا 88% شرکت های ارمنی، کمتر از 50 نفر نیرو دارند

در مرحله اول با فراخوان برگزاری نشست در شبکه‌های مختلف اطلاع رسانی سعی شد تا برگزاری این نشست به شرکت‌های مرتبط اطلاع رسانی شود.
برای این منظور فهرستی از شرکت دانش بنیان فعال در حوزه برنامه نویسی سفارشی که آمادگی بیشتر صادراتی داشته اند استخراج شد و فرایند دعوت از این شرکت‌ها از طریق تماس تلفنی، ایمیل، پیامک آغاز شد.
با توجه به فشردگی زمان آماده سازی نشست سعی شد آماده سازی و توجیه شرکت ها با ترکیبی از محتوای الکترونی، جلسه آنلاین و جلسه حضوری انجام پذیرد.
در این راستا ابتدا وبینار معرفی نشست با حضور شرکت ها یایرانی حوزه نرم افزار برگزار شد. در این جلسه آنلاین جزییات حضور در بازار ارمنستان، اهداف نشست و برنامه های مربوطه در اختیار تیم ایرانی قرار گرفت.
پس از آن سعی شد با بررسی محتوای هر شرکت، میزان آمادگی وی برای حضور در نشست منطبق شود.
نهایتا شب 7 تیر ماه، جلسه ای در سالن همایش های نشست با حضور شرکت ها برای مرور برنامه ها و برنامه ریزی بهتر نشست برگزار شد تا شرکت ها با آمادگی فکری کامل در نشست حضور یابند.

با توجه به حوزه تخصصی این نشست، تناظریابی بین شرکت‌های ارمنی در حوزه برنامه نویسی سفارشی آغاز شد. برای این امر فهرستی از تمام 220 شرکت فعال در این حوزه تهیه شد و نهایتا یک فهرست 100 شرکتی انتخاب شد.
مذاکره یک به یک با این شرکت‌ها صورت پذیرفت تا ضمن توجیه دقیق هدف نشست در بالاترین سطح ممکن در این نشست حضور یابند.
نهایتا با توجه به محدودیت پذیرایی، 40 مهمان برای نشست دعوت شدند که 30 نفر (75%) در نشست حضور یافتند.
برای انجام این نشست 10 میز اختصاصی بخش IT و دو میز آزاد برای مقامات (معاونت محترم وزارت ارتباطات، نمایندگان معاونت علمی، و نمایندگان مجلس) ایجاد شد

با توجه به محدودیت زمانی، در مجموع حدودا 100 جلسه رو در رو که حداکثر ممکن است برگزار شد

 

در این نشست، برای دومین بار (اولین بار در نشست Iran-DACH) یک موضوع تخصصی برای صنعت نرم افزار و فناوری اطلاعات انتخاب شد. این امر برنامه ریزی نشست، انتخاب طرف‌های مقابل و هدفمند شدن نشست را تسهیل کرد. پیشنهاد می‌شود این رویکرد در آینده نیز صورت پذیرد.
نشست ایروان 2021، با حمایت مادی و معنوی ”معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری“ و با تلاش شبانه روزی یک ماهه تیم های پیمانکاری مختلف از جمله شرکت ”توسعه صادرات و تبادل فناوری ریتون“ برنامه ریزی و اجرا شد.
اثر بخشی این نشست بدون همکاری شرکت‌های ایرانی حاضر در نشست و اجرای برنامه‌های آماده سازی آن‌ها مقدور نبود که با انگیزه زیاد و تلاش بسیار زیادِ تک تک شرکت‌ها، این مهم محقق گردید